Sesame Street....


Semenjak dua menjak ni bila aku bukak Google mesti kuar gambo kartun sesame street (kartun ker? aku rasa patung je semua...pape la)...asal bukak kuar gambo dia, asal bukak kuar gambo dia, asal kuar gambo dia je aku bukak...rupanya kartun Sesame Street ni sambut ulangtahun ke 40...(ada aku kesah). Aku minat ke tak? jangan harap...Dari kecik lagi aku tak minat citer nih...mcm sangap je aku rasa masa kecik2...Kakak aku penah gak suh layan sbb konon2 ada knowledge sket...tak dapek do...baik aku layan kartun lain...thundercats, ultraman, fantastic 4 dll...

Tapi sbb aku nak buang masa aku, aku nak share la sket pasal kartun nih. Rupa2nya dah 40 tahun ek...kira legend gak la. Malaysia ada ke citer2 cam ni yg bleh tahan lama...Ada la jugak citer Along...A.L.O.N.G...ALONG...tu pun skang tak tau ada lagi ke tak...Berbalik pada Sesame Street nih, citer nih mula2 skali tayang pada 10 November 1969...(katanya la...) watak utama yg menjadi kegilaan kanak2 (gile ke) adalah 'Big Bird' ngan 'elmo'...dan hari ni baru aku tau citer ni orang Yahudi yang buat...(memang patut aku tak suka dulu).

Sebenarnya aku cam agak pelik gak la. Citer simple camni bleh jadi glamour ek...aku ada terpikir, kalau citer camni budak2 bleh suka, kenapa kita tak buat citer kanak2 camni yg bagi knowledge pasal Islam...kot2 cara ni boleh tarik diaorg cintakan Islam in the different way...tapi kene make sure citer dia betul2 bermutu la. Ini tak kadang2 aku tgk (bukan nak kutuk tp memang nak kutuk)...macam sambil lewa je wat citer. Budak2 pun boleh gelakkan badut tuh...Melentur buluh biar dari rebungnya...so, bayangkan kalau budak2 dari kecik dah cintakan Islam...suka solat, suka mengaji Quran, suka kisah2 nabi dan sahabat, suka berbuat amal soleh...Ini tak, yang sibuk TV tekankan citer nyanyi2 ngan joget2...yang lagi teruk, digalakkan lagi budak tuh melalak...Idola kecil dan sebagainya...tepuk dada tanya iman la beb....Jangan sampai orang luar cap org Islam ni cuma suka benda hiburan. Aku rasa semua budak2 dah jadi minat menyanyi dari mengaji. Kekadang tuh yang lagi parah, mak ayah siap paksa anak dia jadi artis...(iskh...iskh...iskh)...Bukan la pulak aku anti hiburan, aku pun layan hiburan gak, cuma atleast balance kan la antara citer hiburan ngan citer2 dakwah...sebab aku rasa ramai kanak2 tau nama artis dari nama rasul...Tak caya, cuba tanya adik2 kita @ anak buah kita @ anak kita...

Kesimpulannya, aku memang tetap tak suka citer Sesame Street...

2 Response to Sesame Street....

  1. Nisa says:

    yahudi ke??? tak ketahuan la pulakk.ish.ish.. nasib baik adam dah x minat sgt elmo..skrg dia layan ultraman tiga & gaia

  2. nisa: aku pun baru tau.kebetulan terbaca...kalau tak tau xpe, jgn dah tau buat2 tak tau...=)

Post a Comment