Sejauh mana power loghat negeri sembilan anda


Tetiba aku teringat pasal loghat2 org negeri sembilan. aku ni takde la expert ckp negeri walaupun aku org negeri sembilan sbb aku keturunan org jawa...(janji rock). tp aku ramai member org negeri sembilan yg selalu la aku dgr diaorg ckp...seronok gak bahasa negeri sembilan ni walaupun ada yang tak paham. kat sini aku nk share bahasa yg biasa aku dgr, biasa member2 aku pakai...cubo korang cek, ado tak yg korang tak paham...

  • hobin - pukul / belasah
  • senayan - isnin
  • hongeh - kenyang sangat
  • menteneng - gemuk
  • ghoman - raut wajah
  • pelaih - endah / ambil tahu
  • jewat - capai
  • tetoyek - mcm lebihan terutama bagi rendang
  • ghemah - saki baki nasi yang bertaburan lepas makan
  • mendoda - terlalu kuat
  • lelan - cuai
  • dodat - minum terus tanpa cawan
  • belobau - terjatuh
  • keceng - kenyit
  • ontok ontok - duduk diam diam

ni plak contoh dalam ayat...

  • bongkar la copek, dah subuh - bangun la cepat, dah subuh
  • betapo sombabnyo kau - bangang betul kau ni
  • poloser amik ko ni jang - pemalas betul kau ni jang
  • anak sapo la yang bogik bonar ni - anak siapa la yang degil sangat ni
  • dah takdo joki - dah takde rezeki
  • bosulumak boto mulut kau - comot betul mulut kau
  • tak senegheh / somonggah boto perangai ko jang - tak senonoh betul perangai kau jang
  • jangan mandi kek lubuk tu, ocup kang - jangan mandi di lubuk tu, tenggelam kang
  • berdobin jatuh eh mamat tu - macam nangka busuk jatuh mamat tu
  • jangan mandi boleng - jangan mandi bogel
  • bak sini pongolan tu - bak sini pengait tu
  • apo koman bonar dressing kau ni - apa ketinggalan zaman betul dressing kau ni

4 Response to Sejauh mana power loghat negeri sembilan anda

  1. kakak Ko JANG!

  2. nah tetoyek ni utk ko jang..jgn berdobin makan udah..joki ko dah tu jang!

  3. arik says:

    hahaha...samo la kito..

  4. Kaloi says:

    ayoo.. den sojak duduk seghomban nih, da ilang pekataan2 tetontu.. bilo baco blog kau nih ha, tegolak den, teghingat balek maso dulu...

Post a Comment